Wednesday, March 20, 2013

Ceritonyo Gagal Maen Futsal

Assalamu 'alaikum, Lur! Apo kabar dulur-dulur galo? Baek-baek bae kan ? :) Aman sehat, syukur Alhamdullilah! Aman saket jangan lupo minum obat samo ke dokter, yo?! Aman lom sembuh jugo, cepet-cepet la ke rumah saket! Aman la ke rumah saket mase sakit jugo, ai dah... dak tau lagi aku mak mano itu? Tapi pastinyo do'a kito galo, kito-kito ni dienjuk kesehatan dan banyak-banyak kesuksesan! Aamiin... Yang punyo harapan semoga harapannyo tercapai! Yang banyak utang, utangnyo lunas! Aamiin... Yang nak nambah bini semoga…, nah yang ini jangan, bahayo gek, soalnyo aku bae mase katek linjangan! Hayuuu, sapo yang nak jadi linjangan akuuuu...?

Nah! Pada corat mayoret yang ini, aku nak nulis pakek baso Palembang, basonyo wong kito galo. Sekali-kali boleh bae yo, lur? Sesamo dulur madak'i ndak boleh! :) Yo, Aman gek ado sikit banyaknyo salah kato, harap dimaklumke! Sumpah kuntilanak! Aku ni cumo nak belajar. Karna kalo aku peker-peker, baso wong ni nyisip samo ka baso jawo. Seandainyo ado dulur aseli palembang yang kebarengan njingok coretan ini, pacak dibenerke bae, ndak usah malu-malu! Sabelom dan sasudahnyo, aku katoke mokase banyak nian! :)

Simak ni aku nak cerito! Kemaren tu kan pas ari Sabtu, katek angin katek ujan tibo-tibo ado tawaran maen futsal dari kawan sedusun. Ai maakkk, baraso abes ditawari maen pilem samo Hanung Bramantyo, lemak nian oi! Katonyo mak mano kalu minggu sore kagek kito betandeng futsal antara budak kampung kito samo kampung sebelah, itung-itung pertandingan persabatan samo nyari keringet laaa. Waktu itu aku langsung bae ngiyoke, langsung setuju, biaso lah budak lanang aman ditantang langsung nak manas tula bawaannyo, apolagi salamo aku di ruma ni, jarang nian aku olah raga. Dukin aku memang melok team futsal budak dusun, cumo karna aku jarang di ruma, jadilah posisiku digantekke samo budak laen.

GOR
GOR Bahurekso dengan Menara


Singkat cerito la ari Minggu bae ni, ndak sabar lagi nunggu sore, ndak tetahan lagi nak maen tanding tu. Pas nak la deket jam tigo sore, kami wong bekumpul di GOR Bahurekso, Kendal.
Ndak taunyo la betungguan lamo, ruponya budak kampung sebelah ndak jadi maen karna ado wong mati di tetanggonyo. Ai gilo nian ini semangat yang tadi besak langsung bae ilang galo! Cak mano ni, mang! Uji kawanku. Padahal kito lah sampe kota, tadi pas metu begoco ujan-ujanan dari ruma. Sare lah idop di kendal tu! Ujan sikit be lah banjir mak ini! Mak mano nak balek ni? Nah, kau jingoklah dewek! GOR ado di muko alun-alun kota Kendal yang kebanjiran. 

banjir
Banjir di Depan Alun-Alun Kota
 

Sebenernyo keno cugak aku lantak drainase dan tata kota yang ndak dijingoke nian-nian. Kato wong cindo nian betino yang mimpin kota kendal ni, tapi bongok nian jadi bupati. Dukin lakinyo yang jadi bupati, abes ditangkap karna korupsi, eh malahan ini bininyo naek tahta? Ai cacam, alangke bunyan wong kendal ni!!! ;( Ai maaakkk, ngapo aku jadi ngato-ngatoi wong? Istipar, istipar mang! Iyo kalo beritanyo pacak dipecayo, kalu sumbernyo wong nak nyari balak be, pacak saro dewek lah aku...

Saking capeknyo, badan capek, jiwo jugo capek, rasonyo babas bingkas. Yo balek be lah kami wong. Sampe ruma, ndak taunyo budak dusun sebelah ngajak lagi maen futsal minggu depan, katonyo minggu depan pasti ramen budak soalnyo libur panjang karna sekolah ado ujian. Iyolah, kau yang budak sekolahan, kalo aku kan pengangguran. Budak ini dak kapok-kapok caknyo, payo-payo bae uji kami kemaren. Tulah cerito wikenku kemaren ari. Ceritonyo nak maen futsal gagal! Huuuhhft! Aku baco lagi tulisan ini dari pucuk, ai demmm, pacak ketawo-tawo dewek aku! Bhahahahahaha, udahlah yo... laen waktu gek diteruske corat mayoret ini! Bhahaha

Happy Blogging 'n Keep On Fire!
Wassalaam... :)






41 comments:

  1. alahay....lah padek pulo bebaso mangcek, awak be sikit2 jingok kamus hahahhaah
    emg bengak nian lah bupati kamu tu,,siapo yg milih dio dulu haaa ????


    ReplyDelete
    Replies
    1. cihiiyyy pertamo ruponyo, bukak kunci dululah. ngaman ke pertamax :P

      Delete
    2. Panteslah dikasih hadiahnyo, pertamax-nyo hehe..kasih pempek kapal selam

      Delete
    3. cumo mo bilong tampilan blognyo sayo suko, tempaltenya donlod dimano yo?

      Delete
    4. Mimi: iyolah, mi... sapo dulu biceknyo... hehehe, nah dapat pertamax dio.. :)

      Muro'i: mimi ndak galak pempek tuh, enjukke aku baelah..!

      Cilembu: mokaseh, mang! Ado tuh di Credit bawah... ^_^

      Delete
  2. walaupun susah mengikuti bahasanya tapi menarik juga, gagal futsal main renang aja mas, yang penting olah raga.
    salam kenal dari saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. cucok banget tu bang! mumpung aer lagi tinggi! bahahaha
      lam kenal juga ea... ^_^

      Delete
    2. bisa ditabur benih lele gak ?
      salam jabat erat mas eksak

      Delete
    3. bhahaha, ada2 wae sampeyan! entar yg panen siapa dong?? :D

      Delete
  3. gagal adalah pengalaman yang sangat berharga sobat jadi nikmati dari kegagalan itu. kita ambil hikmahnya dari situ pasti ada yang lbih D: hhehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Widih mantep temen bahasane...mengena dihati

      Delete
    2. BVL: thanks buat kata2 motipasinyo sobat! :)

      Muro'i: mantep kok pakek widih?? ckckckck

      Delete
  4. bingung ah bacanya soalnya bahsa daerahnya mash kental nih ehhe..
    apakabr juga Eksak?
    lama saya jga tak mmpir kesni makin coklat ke unguan hehe.. blognya makin top :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo aku ngga tahu opo lagi warnanyo, lagi buka pake hapo eh..hape hihi..

      Delete
    2. Annur: kental ya Nur? kayak kopi aja kental! bhahaha, mokaseh, nuuuurrrr.... ^_^

      Muro'i: ai makkk! si mamang lagi! xixixixi

      Delete
  5. Aih sekalian sajo maen polo air kalo batal maen futsalnyo hohoho...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahahaha, polo aer dak pernah maen mang! :)

      Delete
  6. Saya mau ucapin happy blogging aja Mas,bahasa diatas bahasa Padang yah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ai manggg, ndak baco ke? kan lah dikatoin ni baso palembang! hehehehe

      Delete
  7. ROAMING mas bro, hahaha eeh itu banjir deh taunya :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahahaha, macem sambungan internasional aja pake roaming segala! iya itu banjir.. :)

      Delete
  8. wah..bahasa palembang rupanya...duduk manis saja dech mencoba menyimak dan memahami makna-nya :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. silahkan dinikmati, bang! kalo kurang, jangan sungkan nambah ea... hehehe

      Delete
  9. jujur ajo bro, ambo menderito membaco tulisannyo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bhahaha, apolah saro nian budak sikok ni! :p

      Delete
  10. mampir disini, utk menyapa...maaf lama gak singgah ya.

    LAin kali futsal di Surabaya saja yaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya... kemana aja ririe, oiya... new bride nih!! hehehehe. met nempuh hidup baru ea rie... :) beud jauhnyo futsal ke sby...

      Delete
  11. kalo gitu ganti main perahu kertas aja, mumpung lagi banjir :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi novel dong nantinya..?? :)

      Delete
  12. huwaaaaaaaa...aku mau baso...(eh, itu bakso yah?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. samo bae... aku juga mau baso... ^_^

      Delete
  13. Roaming. Keren euy ... bisa nulis ala Plembang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi belajar, bu... hehehe

      Delete
  14. sob ada award menunggu nih, silahkan diambil ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. award? segera disikat sob.... :)

      Delete
  15. Cangkel abdi macana euy, hampura atuh ya teu sampe ka bawah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. teu naon-naon atu kang... hehehe

      Delete
  16. nyong kurang ngerti bahasane njenengan mas? ngertine yo sitik2. haha

    btw, suka maen futsal ya? podo karo nyong dong..!! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. inyong be ya nembe belajar kok kang! hehehe, seneng putsal juga ea... ^_^

      Delete
  17. haha buset sampe termehek mehek bacanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ai makkk...!!! sampe segitunya, bang?? ckckck

      Delete